dijous, 25 de juliol del 2019

Avet de la Cremada (Vall de Boí)

Declarat Arbre Monumental: l'any 1995
Propietari: Generalitat de Catalunya
Terme municipal: Vall de Boí
Coordenades UTM ED50 (m):
Alçària total: 30 m
Volt de canó: 6,19 m
Capçada mitjana: 15,8 m
Edat estimada:

A la Vall de Boí, a part de les precioses esglésies romàniques que podem veure als diversos pobles de la vall,  hi poden contemplar, també un altre tipus de monuments, uns Arbres Monumentals, que podem visitar tots quatre en un mateix dia (malgrat que en el blog els posi en entrades independents).

Per arribar al Pla d'Aigüestortes, des d'on començarem els diferents recorreguts, prèviament agafarem un taxi des de la població de Boí, ja que no es pot accedir al parc amb vehicle privat. Des de la caseta on ens deixarà el taxi podrem arribar als diversos objectius de la zona: el Pi de Peixerani, l'Avet del Barranc de Morrano, l'Avet de la Cremada i els Grèvols de les Llaveades (que no hem vist, per la complicació d'arribar fins a ells).

Bé, suposem que primer de tot ens dirigim cap a l'Estany Llong i el Pi de Peixerani. De tornada, agafarem l'itinerari adaptat que ens permetrà creuar el riu per sobre una passarel·la. Just creuar aquest pont, trobarem un indicador a mà esquerra que ens guiarà cap al Morrano, on podrem trobar l'Avet del Barranc de Morrano. Quan retornem al circuït adaptat, en lloc d'anar cap a la pista, continuarem avançant per la passera de fusta. Uns metres més endavant, allà on indica que s'acaba el recorregut adaptat i tenim a la vista la presa del petit embassament, veurem un corriol a mà esquerra, que agafarem.

Aquest corriol primer fa una mica de pujada i a continuació va baixant lentament, fins que arriba a un corriol planer, que anirem seguint cap a l'esquerra. Quan veiem una tapa de canalització,sabrem que anem per bon camí. Passarem pel costat d'una petita presa dissimulada enmig del bosc i seguirem planejant fins que, a mà esquerra, ens sortirà un corriol amb un indicador de les "Mussoles".

Seguirem avançant per aquest corriol, ara ascendint lleugerament i acostant-se cap al torrent (que no veiem, però sí anirem sentint). Una mitja hora més tard, quan ja tindrem a la vista el torrent i ens anirem aproximant a una cascada, veurem, de nou a mà esquerra, un corriol marcat amb fites, que agafarem.
Torrent, poc abans de la cascada
Teòricament, hi hauria d'haver unes estaques de fusta pintades de groc que ens haurien d'anar indicant el camí fins a l'avet (n'havìem trobat anant cap al Pi i també cap a l'Avet del Morrano), però nosaltres no en vam veure ni una. El que sí vam anar trobant durant tot aquest tram van ser unes fites fetes amb pedres que ens van ajudar molt per a localitzar l'avet, ja que a partir d'aquí, en alguns moments el camí, ara en pujada, es desdibuixa i es fa més complicat de seguir.
Corriol a l'esquerra, que cal seguir
De totes maneres, aixecant el cap, ben aviat veurem, des del corriol, la punta seca de l'Avet de la Cremada sobresortint entre altres avets, així que, si no hi trobem camí evident, podem anar seguint amunt cap a aquest punt. Les fites de pedra i la vista de la punta de l'avet ens guiaran fins al nostre objectiu.

Avet de la Cremada (juliol de 2019)

Ara només cal girar cua i retornar cap a la caseta d'informació, on agafarem el taxi que ens portarà de nou cap a Boí. Arribar fins a l'Avet de la Cremada ens haurà portat uns 45-50 minuts, així que hem de comptar un parell d'hores entre anar i tornar.