divendres, 26 de juliol del 2019

Ginebre del Tuberic (Castell de Mur)

Declarat Arbre Monumental: l'any 1990
Propietari: Josep de Vilamolat
Terme municipal: Castell de Mur (Alzinar de Miravet, Mur)
Coordenades UTM ED50 (m): X  320721  Y 4664125
Alçaria total: 7,5 m
Volt de canó: 2,3 m
Capçada mitjana: 9,5 m
Edat estimada: 300 anys

Per arribar al Ginebre del Tuberic, en primer lloc ens haurem de dirigir cap a Castell de Mur. Allà, deixarem el vehicle a l'aparcament de terra que hi ha just sota el castell i continuarem a peu avançant per la pista en direcció a les runes de la Casa Forta de Miravet.

Castell de Mur
Malgrat que la pista està en bones condicions i és fàcil anar seguint el recorregut, com a referència, per assegurar-nos que anem per bon camí, trobarem una bassa de bombers i molt a prop seu un petit refugi amb taules de picnic i una zona de barbacoa (tot i que quan hi vam anar nosaltres, en ple juliol, era precintada per l'elevat risc d'incendi), ideal per fer-hi una parada tècnica quan retornem de visitar el ginebre.

Seguirem per la pista i passarem pel costat de les runes de la Casa Forta de Miravet, on no ens acostarem, ja que té alt risc de despreniment. De fet, la torre està tan inclinada que creiem que pot caure d'aquí poc temps.

Casa Forta de Miravet
Mentre anem caminant, podem mirar enrere i comprovar tot el recorregut que haurem fet fins llavors, ja que és fàcil de resseguir amb la mirada.

La pista arriba a una bifurcació, que seguirem cap a l'esquerra. Uns minuts més tard trobarem un bosc de xiprers, on no hem d'arribar a entrar. Just abans d'arribar al bosc, trobarem, a mà dreta, una esplanada amb xiprers jovenets escampats per tot el terreny. Allà intuirem una antiga pista, ja força desdibuixada, però que encara es pot anar seguint, que agafarem. Només caldrà resseguir uns dos-cents metres aquesta pista fins que localitzarem el Ginebre (bé, primer de tot en veurem la placa identificativa i després ja trobarem l'arbre).

El Ginebre del Tuberic no presenta, actualment, una gran vitalitat. Com podeu veure a les imatges de sota, té algunes branques mortes, un esbarzer sortint del seu tronc i un boix creixent-li al seu costat. No sabem quant temps li pot quedar, però comparant la fotografia de la web dels Arbres Monumentals amb la nostra, de mitjans 2019, s'hi pot apreciar una gran diferència i no precisament favorable.

Ginebre del Tuberic (juliol de 2019)

Aquesta petita excursió, còmoda i assequible, no ens portarà més d'una hora i mitja de recorregut, així que, si ens ho combinem bé, podem aprofitar l'estada per fer també la visita guiada al Castell de Mur i la Col·legiata de Santa Maria, que hi ha just al costat. I ja que hi som, ens podem quedar uns dies a la zona del Montsec, on hi ha mil coses per fer i per visitar, per a totes les edats i tots els gustos.

Jordi i Merce ha dit...

Hem estat aquest matí al ginebre i notifíqueme que han tret el Boix i l, esbarzer. Es veu l, entorn cuida't i el càdec esta en bon estat.

Selene ha dit...

Genial! Com sempre, moltes gràcies per la vostra aportació :-)