dijous, 1 de març del 2007

Com va néixer el català (segons els alumnes d'ESO)?

- Gràcies a Ramon Llull.

- El català va néixer perquè Ramon Llull va començar a fer paraules derivades i va compondre llibres i obres.

- El català va néixer gràcies a Ramon Llull, que va ser el que primer va escriure en català.

Segons sembla, els meus alumnes deuen pensar que una llengua neix del no-res quan algú comença a escriure-la...És a dir, que abans que Ramon Llull comencés a escriure textos en català, la llengua no existia...
He de dir, en defensa dels meus alumnes, que hem repetit moltes vegades a classe que Llull, al segle XIII, va ser el primer d'utilitzar el català en textos literaris i científics, que fins llavors sempre s'havien escrit en llatí, així que entenc la seva confusió: jo preguntava per l'origen de la llengua catalana i ells em van explicar els primers textos que s'havien escrit en aquesta llengua...

- A partir de les llengües romàniques.

- Derivant de les llengües romàniques. Va ser Ramon Llull qui va ampliar o formar el vocabulari català.

- Va néixer de la barreja de llengües romàniques.

El català no prové d'una llengua romànica, ÉS una llengua romànica

- El català va néixer quan el llatí va arribar a Catalunya i com la gent del poble no sabia ni llegir ni escriure, les paraules les deien malament i després es van començar a redactar com es deien al carrer.

- El català ja existia, però només per intercanvis comercials. El que va fer Ramon Llull va ser convertir la majoria de paraules en llatí que no s'utilitzaven en el comerç al català utilitzant sobretot la derivació.

I d'on va sortir? La van portar els extraterrestres?

- El català va sorgir dels funcionaris de la Cancelleria Reial, que van traduir unes obres del llatí al català i va ser un acte molt important.

Ara ja no és Llull, sinó els humanistes del segle XV els qui es van inventar el català...

- El català va néixer a partir d'un home, que va començar a inventar-se lletres, per poder completar-lo, i després va escriure llibres amb llengües vernacles perquè així entenguessin què volia dir.

Una altra cosa que trobo curiosa és que pensin que una llengua se la inventa una persona perquè li ve de gust escriure un llibre...

- El català va néixer gràcies a que la gent dels pobles de Cat no sabien escriure gaire en llatí i l'escrivia malament i al final van fer que sigues una llengua nova.

Ei, el Cat no l'he posat jo, eh? En l'original estava així!

- A través del llatí, va ser modificat perquè la gent pogués parlar-lo.

Com s'ho devien fer els romans per entendre's, si el llatí no es podia parlar?

- Els romans van poblar la península Ibèrica i anaven agafant paraules en llatí i en grec i així es va formar el català.

Ja m'imagino els pobres romans recollint paraules del llatí i el grec per formar una llengua com qui recull floretes en un camps per fer-ne un ram...

- El català va sorgir del llatí, però aleshores, el català era una llengua més aviat estranya, però llavors la gent la va anar parlant, i cada cop més gent. Fins als dies d'avui.

- Va néixer quan la gent de Catalunya va començar a parlar una llengua diferent.

- Va néixer gràcies a alguns escrits del segle XII.

- Ve de l'occità.

Ara pregunteu-li què és l'occità...

- Va néixer a través del llatí. I de petites poblacions que parlaven català que es van anar expandint.

6 comentaris:

Gatsaule ha dit...

M'ha agradat això que el català el van inventar uns funcionaris...

Selene ha dit...

Espera, que falta afegir un parell de respostes més...

Selene ha dit...

Doncs inventar-lo no, però els funcionaris de la Cancelleria Reial van ser els responsables de la introducció de l'Humanisme a Catalunya.
I com que, pel que sembla, en aquella època els funcionaris no tenien la mateixa mala fama que tenen ara, doncs aquestes idees humanistes es van anar estenent per tot arreu, ja que tothom escrivia imitant els funcionaris de la casa reial.

Anònim ha dit...

Ei Selenita...

Realment llegint posts anteriors, el fet que aquesta colla de imbecils ( nanos i pares), no sapiguen si el català ÉS o VE DE les llengües romàniques em sembla irrellevant...

Encara que no penjo comentaris vaig seguint amb curiositat els teus posts i m'agradaria saber un parell de coses:

*Els casos que comentes són "ocasionals" o formen part de la rutina diària?

*Els casos que comentes de maltracte directe a professos ( denomina-ho com vulguis peròr és així), es queden impunes?


Sigui quina sigui la resposta, si un equip d'adults, que formen part d'un col.lectiu estructurat amb conveni, sindicats ,representació i una conselleria i ministeri, NO SON CAPAÇOS de DETURAR aquests fets ni en la propia classe, crec que haurieu de plantejar-vos que potser és la PASSIVITAT de tots plegats el que provoca/permet aquest caos.

Vagues a transports publics, linies aèries, serveis de neteja, sanitat, etc...per millores o empitjoraments de condicions salarials o laborals i TOT UN COL:LECTIU com el dels mestres (teòricament formadors i transmissors de principis i valors) amb un PODER TOTAL SOBRE LA ECONOMIA ( pel tema de ser els qui "guardeu" els nanos mentre la ciutadania treballa), ACTUALMENT AMB UNA ALTA DEMANDA DE PERSONAL ( pel tema de la nova llei de la 6a hora) i amb un ALT PERCENTAGE DE FUNCIONARIAT i INTERINATGE...i no sou capaços de FER RES al respecte???

No és una opinió personal sinó una pregunta...no tinc ni idea de com funciona el sistema de repressió / reprendiment d'aquestes actiutuds, els drets i obligacions dels mestres, ni l'estructura de representació i decisòria dels serveis educatious d'aquest país..però et puc assegurar que a CAN BRIANS els funcionaris de presons viuen millor que vosaltres...
O bé els maltractes no us afecten o no hi ha CAP POSSIBILITAT de actuació conjunta del vostre COL:LECTIU.

Espero que feu alguna cosa abans que enlloc de un retret o un insult us fotin una punxada al ventre amb la navalla ( tot ique sembla que el consum de cannabis és un factor determninant en el fracàs escolar en aquest país, no oblidem que l'speed i les pastilles formen part del menú diari de molts adolescents, i que no tenen efectes tant "calmants" com els dels canutos...)

Selene ha dit...

Per sort, aquest tipus de casos són força ocasionals. La veritat és que en l'institut on estic actualment no hi ha massa conflictes, tot i que ja veus que de tant en tant sí que hi ha algun merder.

Pel que fa a si aquestes actuacions queden impunes, doncs desgràciadament nosaltres tenim la sensació que moltes vegades sí. Per això dic que això anirà a més, perquè aquests nanos veuen que no els passa res, així que es van creixent i es creuen amb dret de fer qualsevol cosa.

Què hi podem fer nosaltres? El que fem és posar una falta de disciplina i, amb l'acumulació de faltes, s'expulsa al nano uns dies de l'institut.
Quan es tracta d'un cas més greu, com aquest, llavors ja no fa falta l'acumulació de faltes i se l'expulsa directament i, si el cas és realment extrem es pot arribar a expulsar de l'institut per tot el curs. El problema és que l'ensenyament és obligatori fins els 16 anys, així que encara que se'l faci fora d'un lloc, se l'haurà de matricular en un altre.

En casos molt, molt extrems (com això de la navalla que dius) llavors s'avisarien els mossos i que ells s'encarreguessin del cas, però és una cosa que als instituts no els agrada gaire de fer, perquè sempre prefereixen encarregar-se ells dels seus assumptes sense haver de recórrer a algú de l'exterior. Ara bé, de tant en tant, si cal, els mossos també hi ajuden.

Nosaltres poc més hi podem fer: no tenim dret per pegar ni insultar els alumnes (cosa que entenc perfectament), el problema és que ells ho saben i se n'aprofiten. A més, normalment, quan hi ha problemes, els pares dels nanos, en lloc d'ajudar-nos, encara s'enfaden i amenacen de denunciar l'institut amb qualsevol excusa. O el que pot ser pitjor: anar als mitjans de comunicació, cosa que espanta molt al personal, perquè ningú vol tenir mala fama, que si no el curs següent no tindran alumnes!

Pel que fa a mobilitzar-se, suposo que creiem que de què serviria? La nostra opinió és que bona part del problema és la complicada situació familiar que viuen molts dels alumnes, però això no ho podrem pas resoldre fent quatre manifestacions.

Això per no parlar, tal com dius, del cannabis i coses pitjors, que no acostumen a voltar pel centre, però que està clar que alguns d'ells prenen...

Encara no sé com acabarà el tema d'aquest profe que va acaba empentant de mala manera a un alumne, de moment sé que l'institut posarà una denúncia per via del Departament d'Educació, però no sé què més pot passar després.

I pel que fa a si tot això no ens afecta, per què creus que som un dels col·lectius amb més baixes per depressió? Suposo que molta gent prefereix agafar-se uns dies de descans abans d'arribar a l'extrem d'acabar traient la navalla ell en lloc dels alumnes...

I sincerament, no sé pas com es podria evitar tot plegat, perquè, com dic, el problema no forma part de les aules, sinó de tota la societat, ja que aquests nanos que es comporten així amb nosaltres ho faran de la mateixa manera amb qualsevol altra persona en qualsevol altre lloc.

Anònim ha dit...

Rellegint un post anerior teu "excuses", vaig flipar també.

Tinc una amiga que treballa en una escola ( tenen guarderia i escola, tot junt).

Els casos en que els pares arribaben tard o desatenien el nanos els resolien inmediatament aplicant el que ella diu "reglament inetrn2 o quelcom així: en cas que es repetís, es donava notícia als serveis socials del poble, i el pare era qüestionat per abandó del menor.

En el cas dels instituts no sé si compleixen o no aquestes edats, però entenc que l'escola només és responsable del menor en horari escolar ( fora o dins del recinte). En caso com els que dius de l'hospital, o de no recollir els fills el responsable n'és el pare i si no es presenta està abandonant un menor al carrer, pel qual serveis socials és l'encarregat de trucar al pare.

En el cas que et comento la guardia urbana va venir a recollir al nano i van anar a buscar al pare ( que havia passat de anar a buscar-lo "perquè s'havia adormit"-dos cops la mateixa setmana). Ja ni tant sols ha fet tard cap vegada més...