divendres, 10 de novembre del 2006

Que nosaltres també hem estat estudiants!!

Cada curs, el primer dia de classe, explico als meus nous alumnes què tinc intenció de fer durant el curs i més o menys què espero d'ells, que bàsicament consisteix amb què hi posin una mica d'interès i facin la feina que els demano mínimament bé.

També el primer dia els aviso que no se'ls acudeixi entregar-me la feina copiada, perquè hi sortiran perdent. Quan els dic que si copien, sigui en els exercicis o en els exàmens, ho notaré a quilòmetres de distància es queden tot sorpresos i pregunten com puc estar tan segura de que s'han copiat. Doncs la veritat és que no costa gaire; de fet, de vegades és molt i molt fàcil veure-ho, encara que ells ens deuen prendre per tontos i es pensen que ens enganyen. La primera pista que tenim és el fet que nosaltres, abans de profes, també hem estat alumnes, així que ja sabem què vol dir copiar la feina feta per altres.

A part d'això, només cal fixar-se una mica amb les respostes que posen. Òbviament no puc recordar tot el que han escrit cada un d'ells, però sí que detecto quan llegeixo alguna cosa que ja he llegit abans, així que quan alguna cosa em sona d'haver-ho llegit s'activa l'alarma i m'ho miro amb més atenció.

Amb els anyets una va aprenent a detectar còpies, bàsicament perquè sempre hi ha qui, malgrat les advertències, intenta colar-ne alguna i és molt fàcil descobrir-ho.

Alguns són tan poc espavilats que intenten colar un text calcat d'un altre. Aquests és clar que se'ls atrapa de seguida. El més divertit és quan treuen textos d'internet i t'intenten fer creure que ho han escrit ells. Normalment, quan fan això, posen la paraula a buscar al Google, agafen la primera pàgina web que els surt i imprimeixen el primer text que apareix sense ni tan sols llegir-lo. És en aquests casos quan trobes anotacions del tipus "veure la pàgina 14" quan el treball que han fet té només tres fulls (cosa que jo encara no he vist, però m'ha explicat un company a qui sí li va passar).

Una vegada, fa tres anys, vaig demanar als noiets de 4t d'ESO que tenia llavors que em donessin un resum de la part de literatura que havíem fet a classe. Doncs bé, hi va haver un parell de noietes que em van entregar un text que clarament estava tret d'internet. Per si hagués pogut tenir algun dubte, resulta que allà hi apareixia tot d'informació que jo en cap moment havia donat a classe; de fet, fins i tot sortien corrents literaris que no havíem treballat per a res. A més, fixeu-vos que he posat 'un parell de noietes' quan el treball que vaig demanar era individual. Doncs sí, van ser tan espavilades que no només em van donar el text tret d'internet, sinó que a més me'l van donar per duplicat!! Això sí, van intentar dissimular-ho: una em va donar tot el text tret de la web i l'altra em va donar un 'resum' (el problema és que el que entenen per resum és bàsicament anar retallant paràgrafs per aquí i per allà, amb la qual cosa el text resultant no tenia cap mena de sentit, perquè, a més, no va retallar paràgrafs sencers, sinó que en alguns casos va retallar a mitja frase!). Total, que com que m'havien donat el mateix treball, els vaig repartir la nota entre les dues i els vaig posar un 3 a cada una per l'esforç d'haver anat a buscar la informació a internet ;-)

Però tampoc cal arribar a aquest extrem, només cal veure el vocabulari que apareix al text, perquè quan agafen els textos i no els canvien hi ha tot de paraules que saps del cert que ells mai farien servir (que, de fet, en molts casos ni tan sols deuen saber què volen dir).

Altres intenten dissimular que han copiat canviant una paraula aquí, una altra paraula allà, però com que el sentit d'allò que posen segueix sent el mateix, també es nota que la idea és compartida amb algú altre (copiada d'un company, vaja).

El millor de tot és quan es produeix una còpia en cadena. En aquests casos sí que no puc evitar comentar-ho amb els companys i riure una estona dels 'espavilats' dels alumnes. Perquè els qui tenen costum de copiar la feina, acostumen també a fer moltes faltes d'ortografia, així que afegeixen als possibles errors del text original els seus propis errors. Així, si la còpia es fa en cadena, es van acumulant els errors i pots anar resseguint el camí que ha seguit el text. El curs passat li explicava a una companya que el curs anterior m'havia trobat amb una noia que m'havia intentat colar un text calcat d'un altre. Va tenir la mala idea d'anar-ho a copiar d'una altra noia de qui jo recordava força bé el treball, així que no només vaig poder dir que ho havia copiat, sinó que tenia molt clar de qui ho havia copiat. Li explicava a la companya l'anècdota perquè aquesta noieta, que no era molt intel·ligent, no va acabar d'entendre la lletra del text original, així que es va posar a escriure les lletres que a ella li semblava i van començar a aparèixer en el seu text tot de paraules inexistents que s'havia inventat (tot i que segur que ni tan sols se'n va adonar). La meva companya va quedar al·lucinada de sentir això, però el millor va ser que, aproximadament una setmana més tard, va venir i em va dir que a ella, uns alumnes de primer curs li havien fet exactament el mateix!! No cal dir que ens vam fer un tip de riure.

Ara, quan els alumnes em pregunten tot sorpresos com puc saber que han copiat un text no puc evitar que se m'escapi el riure. Si ells sabessin que fàcil és enganxar-los...i es pensen que ens prenen el pèl a nosaltres...que innocents...

4 comentaris:

Mohawk ha dit...

Jo, quan estudiava a la universitat vaig tenir de professor el Jose Luis Doreste (si, si, el de les regates!, resulta que era profe a la UPC). Aquest home era una espècie d'escàner, no hi havia manera de copiar els treballs. A les nostres pràctiques entregavem llistats de codi (programes informàtics) i va haver dos grups que van estar dos dies generant diferencies en els dos treballs que havien fet junts. Doncs el Sr. Doreste els va enganxar en 30 segons. És impressionant, penseu que us parlo de 50 ó 60 pàgines de lletres extranyes que sols entenen els informàtics i els ordinadors, com ho va fer?

Doncs aquells dos nois havien creat moltes diferències entre els dos llistats, però no s'havien adonat que tenien la mateixa indentació (format de columnes) i en Doreste va posar un sobre l'altra i quadraven perfectament!!

Quin crack!! Clar! tan de temps al mar "aviva los sentidos", és un llop de mar, je,je,je...

Anònim ha dit...

Jo el que es diu copiar, només ho vaig fer un cop, va ser a literatura medieval i es veu que no vaig triar bé i el de davant anava tant peix com jo, o sigui que vaig naufragar amb l'agreujant que ni tan sols era el meu fracàs, però no sabia com detectar qui en sabia prou perquè erem molts a classe.
En canvi a l'institut, copiar-copiar, doncs no, només als examens dels quals aconseguíem les preguntes, i llavors era millor aprendre les respostes que no pas portar cap copieta, mítics els exàmens teòrics de gimnàstica!
A propòsit d'això hi ha una anècdota que "si non e vero e ben trobato" -no sé si s'escriu així- que diu que en mig d'un examen a l'ub se li acosta un professor a un alumne i li veu un paper en una butxaca de la camisa i li diu que marxi, l'alumne en demana el motiu i el professor li explica que si porta aquell paper a la butxaca és per copiar. L'alumne agafa i es fica la mà en una altra butxaca i treu unes fulles d'afaitar indicant que també les porta i no té intenció d'afaitar-se a classe...El professor com a resposta li diu que surti que té un excel.lent, ja que qui és capaç de donar aquesta resposta és segur que treurà una bona nota a l'examen.
Ho va explicar un professor a l'ub referint-se a un col.lega seu però la veritat és que té més pinta de llegenda urbana que d'una altra cosa, ara com història està prou bé, no?

Mohawk ha dit...

També hi ha la mítica història d'un examen de les PAU, on a filosofia (quan es feia,je,je,je...) van preguntar que quina era la definició de "risc". I un alumne va entregar l'examen en blanc amb una frase al final que deia: " ... això és risc..."

Però alló no era risc, era metarisc, ja,ja,ja ...

:P

Anònim ha dit...

aquesta també sona a llegenda urbana, o encara més!recordeu si a filosofia es parlava del risc?jo no recordo que es tractés amb cap autor o temari