dimarts, 29 de desembre del 2015

Teix de la Cova (Margalef)

Declarat Arbre Monumental: l'any 1992
Propietari:
Terme municipal: Margalef
Coordenades UTM ED50 (m): X 316535  Y 4572495
Alçaria total: 14 m
Volt de canó: 5,15 m
Capçada mitjana: 15,8 m
Edat estimada: 1200 anys

Malgrat que es pot arribar fins al teix d'una manera més senzilla, des de l'ermita de sant Salvador de Margalef, nosaltres vam decidir aprofitar el dia i fer una excursioneta més llarga, seguint l'"Itinerari 3" dels Parcs de Catalunya, que s'inicia a la dreta de la presa del pantà de Margalef i fa una ruta circular pujant pel barranc de la Taverna fins al cim de la Cogulla i retornant per la Rovellosa. En total, cinc hores al nostre ritme, amb parada per dinar al cim.

El recorregut té un desnivell de 700 metres, que es fan en pujada suau, però constant, fins al cim de la Cogulla. Malgrat que no hi ha gaires indicadors, la veritat és que l'itinerari no té pèrdua, ja que el sender està ben fressat, així que tan sols cal anar seguint el camí amb calma, ascendint metres poc a poc pel barranc de la Taverna.

A l'arribar al final del barranc, trobarem un indicador que ens demostra, sens dubte, que anem per bon camí: "Racó del Teix".

Només cal seguir avançant en la direcció que marca el cartell i en pocs minuts trobarem la balma al costat de la qual viu, exuberant, el mil·lenari teix.

Teix de la Cova (desembre de 2015)
A prop del teix, ben enganxada a la roca de la balma, podrem observar també aquesta curiosa heura que, tot s'ha de dir, fa cert iuiu.

Contemplat l'espectacular teix, retornarem al sender i continuarem ascendint uns minuts més fins al cim de la Cogulla, que podem identificar fàcilment pel seu vèrtex geodèsic. Nosaltres vam aprofitar el bon dia que ens feia (sobretot si ho comparàvem amb l'extens mar de boira que podíem observar des de dalt estant a tot el nostre voltant, cobrint tota la plana de Lleida i més enllà) per fer una parada tècnica i dinar.

A partir d'aquí el sender segueix ben traçat, però es perd en alguns moments, així que començarem a trobar còdols amuntegats que ens aniran acompanyant i guiant per la cresta de la Rovellosa i després camí avall fins a retornar a la presa de l'embassament.

Pels qui preferiu les noves tecnologies, us passo l'enllaç a un wikiloc que ens va ser molt útil, encara que només fos per confirmar que anàvem per bon camí.