divendres, 23 d’agost del 2013

Pins del Collet del Fenassar (Horta de Sant Joan)

Declarats Arbres Monumentals: l'any 2005
Propietari: Ajuntament d'Horta de Sant Joan
Terme municipal: Horta de Sant Joan (coll del Fenassar, vessant del torrent del Carrer Ample)
Coordenades UTM ED50 (m): X 276705  Y 4528021
Alçaria total: 24 m (I), 21 m (II)
Volt de canó:  4,32 m (I), 3,88 m (II)
Capçada mitjana: 17,8 m (I), 17,2 m (II)
Edat estimada:

Els pins del Collet del Fenassar són, almenys per ara, els arbres monumentals que més ens ha costat de trobar, primer perquè s'ha de fer una bona excursioneta per arribar-hi (aquí no hi podrem deixar el cotxe al costat...) i segon, perquè vam triar un dels dies més ventosos de febrer per fer-la!

Des d'Horta de Sant Joan ens hem de dirigir cap a l'àrea recreativa de la Franqueta. D'allà seguirem per la pista de la Vall d'Uixó, a l'esquerra. Quan aquesta pista es divideix en dos, seguim per la de la dreta, a la vora del riu, fins que trobem un petit aparcament, on deixarem el cotxe i haurem de seguir a peu. Uns metres més endavant deixarem el camí i trobarem a l'esquerra el Riu Sec, que anirem seguint un bon tros, passant pel mig d'una antiga marbrera.

A mig trajecte trobarem una bifurcació: la part de l'esquerra porta al Riu Sec de Baix; la de la dreta, al Barranc del Carrer Ample, cap a on hem d'anar.

Anirem avançant fins que, després d'un bosc, arribarem a un eixamplament notable del barranc. Des d'allà podrem veure ja al nostre davant, a la banda esquerra, el collet del Fenassar i els pins monumentals que estem buscant.

Per accedir als pins tenim dues opcions: la primera, que no aconsello, és pujar directament pedrera amunt fins a arribar-hi. La segona és seguir avançant pel Barranc del Carrer Ample uns quants metres més amunt i agafar el barranquet que trobarem a l'esquerra, després de passar una petita cova.

Just a l'entrada del barranquet, a la dreta hi trobarem la cova de la Rambla, amb les seves curioses pintures "rupestres".

Abans d'entrar al barranquet, val la pena seguir uns metres més pel Carrer Ample, fins a trobar les interessants formacions calcàries.

Ara sí, tornem enrere i comencem a pujar pel barranquet. De sobte trobarem que la vegetació ens impedeix seguir cap a l'esquerra, que és cap a on hem d'anar, així que seguirem pujant fins que trobem algun pas que ens permeti travessar la llera. Nosaltres anàvem seguint unes indicacions que ens havien donat uns caminants que vam trobar a la Rambla, però com que no trobàvem per on passar, vam acabar travessant les herbes de la llera com vam poder i vam començar a pujar pel vessant cap al collet del Fenassar. La referència en aquells moments eren uns grèvols que hi havia a mig vessant, ja que els pins no es veien des d'aquella posició.

Els nostres nous amics ens havien dit que, quan anéssim per aquest tram, no ens oblidéssim d'observar el terra, ja que el trobaríem ple de fòssils per tot arreu. Vam pensar que exageraven, fins que vam trobar el primer fòssil i després el segon i el tercer i vam acabar reconeixent que, efectivament, n'està ple!

Arribats al coll, ara sí, vam poder contemplar de ben a prop aquells dos fantàstics pins que havíem vist des de la distància.

Pins del Collet del Fenassar (febrer de 2012)
Fetes les fotos de rigor, als pins i també al paisatge que es pot observar des de dalt del collet, toca iniciar el retorn cap al cotxe. Desfarem el camí fet, però ara sí, almenys nosaltres vam optar per baixar recte pedrera avall en lloc de tornar a fer el barranquet. De nou a la llera del Barranc i dret cap avall.