dissabte, 24 d’agost del 2013

Servera del Barranc de Franxo (Horta de Sant Joan)

Declarat Arbre Monumental: l'any 2016
Propietari: Ajuntament
Terme municipal: Horta de Sant Joan (Barranc de Franxo)
Coordenades UTM ED50 (m): X 274328  Y 4528614
Alçaria total: 12 m
Volt de canó: 2,15 m
Capçada mitjana: 13,2 m
Edat estimada:

Per arribar fins a la Servera del Barranc de Franxo, des d'Horta de Sant Joan ens haurem de dirigir cap a l'àrea recreativa de la Franqueta. Si per anar a trobar l'Auró de Josepó, el Pi Ramut i el Pimpoll havíem de creuar l'àrea recreativa i agafar la pista que hi ha just a l'altra banda, en el cas de la Servera haurem de passar de llarg i continuar avançant per la mateixa pista fins a arribar al mas de Quiquet, on deixarem el cotxe.

Mas de Quiquet
Començarem a caminar per la pista empedrada. Anirem avançant fins al coll del Llop, on trobarem una bifurcació a l'esquerra, l'inici d'una antiga pista, ara en desús, que agafarem.

Anirem seguint aquesta pista, fàcilment reconeixible malgrat la vegetació que hi comença a créixer. Just uns metres abans de creuar el barranc de Franxo, podrem veure a l'esquerra un bonic roure que, malgrat no ser Monumental, es mereix que li donem un cop d'ull.

Després de creuar el barranc, ens trobarem amb un bassis amb un cartell que diu "Font de Franxo". Per tant, confirmarem que anem pel bon camí.

Seguirem avançant una estona més fins un tram en què la pista es comença a desdibuixar. En aquest punt ens hem de desviar cap a l'esquerra, deixant aquesta pista que anàvem seguint i agafant-ne una altra, aquesta sí, força més desdibuixada.

Anirem caminant uns metres més, tendint cap a la dreta, i en no res ens trobarem davant de la preciosa servera.

Servera de Franxo (març de 2016)
Al tractar-se d'un arbre fruiter, les seves mides són reduïdes en comparació amb altres arbres del seu entorn, sobretot alguns roures que haurem anat trobant pel recorregut, que fan goig de veure, però no per això desmereix la visita. Nosaltres la vam visitar a inicis de primavera, així que no tenia ni una fulla; caldrà tornar-hi algun dia d'estiu per veure-la ben vestida.

L'itinerari és fàcil i assequible, uns 45 minuts de caminada per pista còmoda i sense pèrdua des del mas del Quiquet fins a la Servera.

De tornada al mas del Quiquet, ens vam entretenir contemplant els grans roures que hi ha al seu voltant, a part de fer un cop d'ull també a l'àrea interpretativa que hi ha al seu costat, amb uns panells informatius i una mostra de carbonera i de pou de resina, dues de les formes amb què s'aprofitaven les branques dels roures de la rodalia.