dissabte, 31 de maig del 2008

Algunes petites reflexions literàries...

Avui, empapant-me de l'esperit de la Setmana de TV3, dedicada a la lectura, he decidit canviar radicalment de temàtica i parlar sobre alguns llibres que he llegit.

Tot i que potser són llibres poc interessants per la gent que no estigui relacionada amb l'ensenyament (o educació, que segons sembla ara és el mateix i a batxillerat ens hem de dedicar a "educar" als nostres alumnes en lloc d'ensenyar...), hi ha un parell de lectures que vull recomanar, perquè, malgrat que tracten la temàtica de l'educació tant a primària com secundària, els dos ho fan de manera prou amena perquè puguin interessar a qualsevol persona que s'animi a llegir-los.

El primer dels llibres que recomano es diu Generació L. Els fills de la reforma educativa, d'un professor lleidetà de llengua i literatura a secundària, Pere Pena (editorial Proa, 2005). En el llibre, l'autor ens explica l'origen i l'evolució de l'actual sistema educatiu, des que era tan sols la REM (Reforma de l'Ensenyament Secundari) fins a l'actual ESO (Ensenyament Secundari Obligatori) i ens va analitzant les diverses problemàtiques que hi veu, que en són moltes. Diguem que explica més o menys el mateix que deia jo en les primeres entrades d'aquest blog, però de manera més ben dita i força més ben documentada.

El segon llibre que vull recomanar l'he llegit molt recentment, ja que me'l van regalar aquest passat sant Jordi i el vaig estar devorant sota el sol de Cuenca, mentre els meus companys de viatge s'enfilaven per les parets. Es diu ¿Educar? Educamos todos. Fracaso escolar: recetas para curarlo, d'un altre professor, però de la banda de ciències, David Rabadà i Vives (Lectio Ediciones, 2007). Com el seu títol indica clarament, aquest llibre analitza les causes del fracàs escolar des de totes les perspectives possibles, i val a dir que no se'n salva ningú: des de la televisió, la publicitat i la societat en general, les institucions com l'Estat i les seves contínues lleis educatives, els pares i altres familiars que envolten els escolars i també, òbviament, les escoles i els professors, tothom rep d'una manera o altra. Tal com deixa clar des del principi (més ben dit, ja des del títol del llibre), l'autor ens fa veure que tots i cada un de nosaltres, sobretot amb el nostre exemple, som responsables de l'educació de la nostra joventut. M'ha agradat molt aquest llibre, perquè mentre l'anava llegint tenia la sensació d'haver-lo escrit jo mateixa, ja que diu exactament el mateix que hauria dit jo i amb el mateix to irònic.

Deixant de banda els llibres d'assaig i passant a les novel·les, fa també pocs dies vaig acabar de llegir un llibre d'un autor que trobo d'allò més interessant: Noah Gordon. La novel·la porta per títol El celler (The bodega en l'original) i des que va sortir a la venda que havia tingut ganes de llegir-lo, primer per qui n'era el seu autor i segon per la seva ambientació, ja que la història (escita a Massachusetts) transcorre en unes vinyes del Penedès a finals del segle XIX, a l'època de l'assassinat del general Joan Prim. Tot i que la història no té res d'extraordinari, la volia llegir perquè sempre m'ha agradat molt la manera d'escriure del seu autor.

Quan fa uns quinze anys vaig llegir per primera vegada la seva novel·la més coneguda, El metge, ja vaig quedar encantada per la gran quantitat de detallets que hi posa en la seva narració, que aconsegueixen que et facis una idea molt clara de l'escena que t'està escrivint i que visquis amb el protagonista tot allò que li passa com si tu mateix et trobessis dins de la història. El mateix passa en les altres novel·les que segueixen l'anterior, El xaman i La doctora Cole, i El celler no podia ser menys.

Noah Gordon es pren molt seriosament la seva feina i fa una gran tasca de documentació abans de posar-se a escriure qualsevol cosa. Per això, malgrat ser americà, ens parla amb tota exactitud de la història d'Espanya a finals del segle XIX, on la mort del general Prim hi té una presència molt important, de com funcionaven les vinyes i la producció de vi i vinagre en la mateixa època i, fins i tot, de com era una fàbrica tèxtil en aquells moments. Per això, malgrat que, com he dit abans, la història en si no té res d'extraordinari, crec que val la pena llegir el llibre, perquè s'hi pot aprendre molt.

Em va fer molta gràcia quan descrivia la fàbrica tèxtil, perquè mentre l'anava llegint pensava "Aquesta fàbrica que descriu s'assembla molt al Museu de la Ciència i la Tècnica de Terrassa; suposo que en aquella època totes les fàbriques tèxtils devien ser més o menys iguals". La meva sorpresa va ser descobrir, al final del llibre, que en realitat està descrivint precisament aquesta fàbrica de Terrassa, que ell mateix va anar a visitar per documentar-se i poder descriure-la amb tot detall.

I seguint amb el tema dels llibres, el Mohawk, avorrit de tants dies de no poder escalar a causa de la pluja, ha decidit començar a fullejar un llibre que fa molt temps que té pendent: L'Ulisses de James Joyce. És un d'aquells llibres que tothom diu que ha llegit per quedar bé, però que molt poca gent ho deu haver fet realment. Jo puc presumir d'haver-lo llegit, tot i que també he de confessar que en la majoria de pàgines no hi vaig entendre ni un borrall, així que és com si no l'hagués llegit mai. Potser, si aconsegueixo reunir prou valor, el torni a llegir un dia d'aquests, a veure si en trec l'aigua clara...A diferència dels llibres anteriors, l'Ulisses no el recomanaria a ningú, perquè mentre el llegia, a part de no entendre-hi res, em feia la sensació que el seu autor m'estava prenent el pèl i que la seva intenció era precisament aquesta, la de fer un llibre infumable que ningú entengués.

10 comentaris:

Mohawk ha dit...

El que heu de llegir és el Watchmen, un reflex de la societat...

:P

Gatsaule ha dit...

Així el recomanes el darrer del Noah Gordon ? Jo n'he llegit un parell i m'han agradat, però aquest darrer no em convencia molt....

Recomanació per recomanació: el noi del pijama de ratlles, curtet però molt interessant.

I d'acord amb l'ulises: una presa de pèl !

Selene ha dit...

Ostres, aquest del Noi del pijama de ratlles el sento anomenar molt últimament. De fet, precisament el dijous passat me'l va recomanar una companya de l'institut, tot i que ella deia que li semblava que el nen protagonista era massa ingenu per l'edat que representa que té i que sembla més petit...Jo no opino, perquè no l'he llegit.

El del Celler no mata, la veritat, però està bé. No em va entusiasmar, però em va agradar prou.

I pel que fa a l'Ulisses, estic esperant que el meu maridet se l'acabi de llegir per poder intercanviar opinions. De moment, m'ha dit que va per la pàgina deu... ;-)

Selene ha dit...

I per cert, ja m'he llegit el Watchmen!!

Anònim ha dit...

El watchmen...quina por que fan les fotos que s'han vist de la pel.li, ja que no sembla que intentin recrear un ambient més propi dels 70 o així, d'Allan Moore s'ha de llegir també la historia de Superman "Para el hombre que lo tiene todo"

Si dius que el to és irònic potser sí que té gràcia el segon dels llibres, ja que de primeres sembla que invitin més a l'espessor; jo no puc amb els best-sellers tipus Noah Gordon, Ken Follet i el del Davinci, no sé per què però sempre acabo agafant qualsevol altra cosa a la biblioteca i tampoc m'he acostat a Joyce, em passa com amb Kerouac, sempre dic de llegir-lo i se'm posa una altra lectura al mig

Selene ha dit...

Justament per això recomano aquests llibres, perquè semblen densos, però no ho són. Més aviat al contrari, sobretot en el cas del segon, que està escrit per tal que tothom, sigui profe o no, ho pugui entendre.

Anònim ha dit...

Joyce era un cansino coprofilo, kerouak un maldito beatnik (los guays de los cincuenta), Noah Gordon un tio muy listo y Allan moore un jipi chalado del cuql lo ultimo que se debe leer de el son las historias que, para no morirse de hambre en los ochenta, escribio de suerman.

Anònim ha dit...

Aquest coneixement de Catalunya es potser perque el fill de N.Gordon viu a BCN, alguna vegda em coincidit (sense parlar-ne gaire).

De Kerouak no diré res perque acabo de renunciar a acabar "On the Road" a la pàgina 50. No puc més, sorry...

Anònim ha dit...

Aquest anònim amb atacs crec que el conec, s'ha de llegir de tot, fa poc una alumne em deia que s'estava llegint "Els pilars de la terra" i jo li vaig explicar al meva aversió a aquest tipus de lectura de TOPTEN, per la qual cosa em va dir" clar, sent professor llegiràs coses d'especialitats, clàssiques o més profundes"... La meva resposta va ser que estava llegint Harry Potter, que per cert l'he acabat i m'ha encantat, això sí que és una lectura ràpida i que no es deixa a mitges!

Lola Steiner ha dit...

Hola!
M'encantan les converses sobre llibres, així que donaré la meva:
El pijama a rallas, un tostón. El nen més que ingenu em va semblar idiota, i un covard. Una altra volta a un tema sobat, sobat.

El Ulysses em va costar un any. I al final explica de què va el tema. Em va sapiguer greu no llegir-me primer l'explicació, allà on diu que cada capítol és una part del cos, un color, un sentiment, una tècnica d'escriure... Em va agradar el capítol del pet que agafa el prota, que és com si s'hagués fotut un tripi.

I el Kerouac, ai mare, el On the Road em va semblar un avorriment bíblic!

Ara m'estic llegint Ébano, del Kapuchinski. Mola.