divendres, 29 d’agost del 2014

Faigs del Clot de l'Om, Faig Gros de les Molleres i Avet de les Molleres (Saldes)

Dins del PNIN del Pedraforca, al Bosc del Gresolet, s'hi poden trobar diversos arbres amb previsió de ser declarats Monumentals. Com que de moment es tracta tan sols d'una previsió, cap d'ells té la placa identificativa d'Arbre Monumental. Ara bé, trobar-los és relativament senzill, ja que contínuament anem trobant cartells pel camí que ens indiquen clarament cap a on hem d'anar i, fins i tot, pals-fita amb pintura groga en aquells punts que podrien ser una mica més perdedors.

Bona part del recorregut va per pista forestal en molt bon estat (no transitable en cotxe, perquè el camí està vallat) i la resta pel mig del bosc, amb les fites que ens van marcant el camí, així que l'excursioneta és força agradable. Més si tenim en compte que comença als peus del Pedraforca, una de les muntanyes més boniques de casa nostra.

Per arribar als arbres que teniu a continuació, ens hem de dirigir cap a l'ermita-refugi-àrea recreativa del Gresolet. Per anar-hi hem d'agafar la carretera que ens porta al Pedraforca i agafar la pista cap al Collell i Gresolet. Són uns vuit quilòmetres de pista, asfaltada en algun tram, que està en molt bon estat. Uns 200 metres abans d'arribar a l'ermita veurem a mà esquerra (clarament indicada) la pista a Les Molleres, que anirem seguint. Nosaltres vam deixar el cotxe al costat dels indicadors, però es pot deixar també al costat de l'ermita, on hi ha més espai per aparcar.

Al mateix lloc on hi ha l'indicador de Les Molleres, trobarem el primer cartell que ens guiarà fins als arbres. Bé, ara ja sabem que l'excursió serà de sis quilòmetres.

Ara toca caminar per la pista forestal, sota els peus del Pedraforca, que nosaltres amb prou feines vam veure, ja que estava envoltat de núvols, dirigint-nos cap al Bosc de Gresolet.

A la primera bifurcació ja veurem el cartell que ens indica la proximitats dels primers grans arbres, els quatre faigs del Clot de l'Om. Aquí deixarem momentàniament la pista i començarem a trobar els primers pals amb pintura groga que ens portaran fins als peus dels arbres. Hem de creuar el rierol, així que potser cal preveure una tovalloleta si ha plogut recentment, malgrat que nosaltres vam poder passar sense cap problema saltant per sobre dels còdols.

Faigs del Clot de l'Om I, II, III i IV

Declarats Arbres Monumentals: l'any 2016
Coordenades UTM ED50 (m): X393559  Y 4679396
Alçaria total: 35 m (el més alt)
Volt de canó: 4,64 m (el més ample)
Capçada mitjana: 26,5 m (la més gran)
Edat estimada:

Els quatre arbres, com tota la zona del seu voltant, estan molt ben cuidats. Tot i això, un d'ells presenta un aspecte deplorable, que fa preveure que li queda poc temps de vida. Els altres tres es veuen en força més bon estat. Us deixo una foto de cada un dels faigs, tot i que no sabria dir-vos a quin correspon cada número (I, II, III i IV).
Tal com deia fa uns dies, a la "fitxa" de l'Avet de Canejan, els faigs són uns arbres que tenen un aspecte fantasmagòric. Aquests, al trobar-se en una forta pendent, tenen algunes arrels a la vista, cosa que augmenta aquesta sensació de ser màgics. Nosaltres hi vam anar a finals d'agost i les seves fulles encara continuaven ben verdes. D'aquí unes poques setmanes, el seu color serà ben diferent.

([Agost de 2017] Faig una actualització a la fitxa: m'informen els meus "ocellets" que el tronc del Faig que aquí ja comentava que presentava un aspecte deplorable finalment s'ha partit per la meitat i ha caigut, així que ara sí deu ser definitivament mort. De totes maneres, espero que m'ho confirmin, a més de l'estat del Faig Gros, que fa tres anys també tenia un aspecte ben lamentable. Una llàstima perdre uns exemplar tan excepcionals.)

Faig Gros de les Molleres de Gresolet

Declarat Arbre Monumental: l'any 2016
Coordenades UTM ED50 (m): X 392765  Y 4679260
Alçaria total: 20 m
Volt de canó: 5,22 m
Capçada mitjana: 20,5 m
Edat estimada:

Vistos els Faigs del Clot de l'Om, retornem a la pista i seguim el nostre camí. En una nova bifurcació veurem el següent cartell indicador.

Aquesta vegada ens diu que toca deixar la còmoda pista per la que veníem i entrar de ple a dins del bosc. A partir d'aquest moment, el passeig ja no serà tan agradable, ja que començarem a trobar més d'una pujadeta i aquests 600 metres se'ns faran eterns, en comparació al tram recorregut fins llavors. Novament, apareixeran els pals-fita amb pintura groga que ens aniran marcant el camí. Aquí sí caldrà seguir-los en compte, ja que hi ha algun moment que el sender queda amagat per les herbes, així que ens podríem perdre fàcilment si no fos per les fites.
Quan arribem al Faig Gros descobrirem que hi hem arribat una mica massa tard. Malgrat que segueix viu, el seu aspecte és força lamentable. I si comparem aquesta imatge amb la que apareix a la web de la Generalitat, veiem clarament que està empitjorant per moments. Una llàstima, ja que es deu tractar del faig més gros que hem vist fins el moment i d'aquí poc tan sols en quedaran les restes.

Faig Gros de les Molleres de Gresolet (agost de 2014)

Avet de les Molleres de Gresolet

Declarat Arbre Monumental: l'any 2016
Coordenades UTM ED50 (m): X 392712  Y 4679175
Alçaria total: 35 m
Volt de canó: 4,08 m
Capçada mitjana: 13,5 m
Edat estimada:

Seguim dos-cents metres més camí amunt enmig del bosc fins a arribar a l'Avet, on finalitzarem el nostre recorregut. Per cert, us adverteixo que a la zona hi ha una bona colla de mosquits que no tenen cap mena de problema per travessar tot tipus de roba: deu minuts que vam seure al costat de l'Avet per menjar els cacauets salats que portàvem i...com ens van deixar l'esquena!!

Avet de les Molleres de Gresolet (agost de 2014)

Només faltarà desfer el camí fet i anar fins a l'àrea recreativa del Gresolet, on trobarem taules i bancs de fusta on podrem seure i esmorzar o dinar còmodament.