diumenge, 20 d’abril del 2014

Alzina del Mas de la Barba, Surera del Mas de les Moreres (Cornudella de Montsant)

Dins el terme municipal de Cornudella de Montsant, a part d'una bona quantitat de gent enfilant-se per les parets, també s'hi poden trobar tres Arbres Monumentals. Bé, se n'hi podien trobar tres, perquè un d'ells, l'Om del Parc de Cornudella, va morir el 1999 i en el seu lloc s'hi troba actualment un parc infantil. Els altres dos arbres són:

Alzina del Mas de la Barba

Declarat Arbre Monumental: l'any 1997
Propietari:
Terme municipal: Cornudella de Montsant (Siurana, Mas de la Barba)
Coordenades UTM ED50 (m): X 329072  Y 4571023
Alçaria total: 12 m
Volt de canó: 3,27 m
Capçada mitjana: 21,8 m
Edat estimada:

L'Alzina del mas de la Barba és, a parer nostre, una de les alzines més boniques que hem tingut oportunitat de veure en aquest any i mig que fa que ens dediquem a la "caça" d'Arbres Monumentals. No només és espectacular, sinó que, malgrat trobar-se al costat d'un mas deshabitat des del 1944 i mig en runes, l'arbre es veu molt ben cuidat i ple de vitalitat. Sigui qui sigui qui se'n fa càrrec, s'ha de reconèixer que està fent una molt bona feina.

Alzina del mas de la Barba (abril de 2014)

L'únic inconvenient és que es troba en un petit desnivell, que fa que poc a poc el seu tronc es vagi inclinant, fet pel qual potser algun dia s'haurà de subjectar d'alguna manera per tal que pugui mantenir-se dreta.

Per arribar a l'Alzina hem de dirigir-nos cap a la població de Siurana, però sense arribar-hi. A l'alçada del quilòmetre 6 trobarem, a mà esquerra, la Font de l'Albergada. Allà veurem un cartell indicador de sender entre Prades i Siurana. Deixem el cotxe en aquest punt (hi trobarem espai de sobres) i, malgrat que la pista és força transitable, fem la resta del trajecte a peu.

Del cartell estant, tirem cap a l'esquerra per la pista forestal, fins que trobarem un desviament a mà dreta amb no un, sinó dos cartells que indiquen "mas de la Barba", així que no hi ha dubte que anem per bon camí. Hem de seguir aquesta pista fins que trobarem una bifurcació, amb un dels camins, el de la dreta, barrat amb una cadena. Hem de continuar per aquesta pista fins que arribarem al mas i la seva Alzina.

Val la pena donar una volta per la zona, ja que, a part d'aquesta espectacular alzina, rodejant la casa hi ha altres alzines més petitones en comparació, però igualment boniques i destacables.

Surera del Mas de les Moreres

Declarat Arbre Monumental: l'any 2005
Propietari:
Terme municipal: Cornudella de Montsant (Mas de les Moreres)
Coordenades UTM ED50 (m): X 324356  Y 4566377
Alçaria total: 12,5 m
Volt de canó: 3,54 m
Capçada mitjana: 15,8 m
Edat estimada: Plantada entre 1820 i 1830

Seguim la C-242 passant per Cornudella del Montsant i a l'alçada del quilòmetre 49,9 trobarem una pista que entra als camps de vinya. L'accés està tancat amb una cadena, així que haurem de deixar el cotxe a la carretera (hi ha un petit replà al davant) i seguir a peu.

La Surera del mas de les Moreres és perfectament visible des de la carretera, però arribar-hi no és tan senzill com pot semblar. D'entrada, l'únic que hem de fer és anar seguint la pista que passa entremig de les vinyes i després per una zona de pins repoblats.

Ara bé, la Surera es troba al mig del bosc i no té un accés clar per on accedir-hi, així que, malgrat que hi ha, aparentment, un petit sender que hi condueix, acabem passant igualment per entre bardisses, ginestes i altres plantes amb les seves corresponents punxes, a part dels pins, que al ser replantats, tenen la copa a ran de terra. Vaja, que cal portar roba gruixudeta si volem arribar fins a la surera sense punxar-nos.

Surera del mas de les Moreres (abril de 2014)