dimarts, 19 d’agost del 2008

Investigacions vàries

Ara que ja es comencen a respirar els aires del nou curs, per oblidar totalment la feina que hauré de fer m'he decidit a cercar informació sobre tres temes que em van cridar l'atenció durant les minivacances a la Vall Fosca: la central hidroelèctrica de Sallente, el carrilet de l'estany Gento i el telefèric. Desconeixia l'existència dels tres (digueu-me ignorant), així que, intrigada com estava (i una mica avorrida també, que últimament pràcticament no surto de casa...), finalment m'he decidit a posar-me a investigar. Això és el que he descobert:

El telefèric que va des de Sallente fins a l'estany Gento va ser construït l'any 1981 per la companyia FECSA (Fuerzas Eléctricas de Cataluña S. A.) per facilitar l'accés i el transport de personal i material durant la construcció de la central hidroelèctrica, evitant així l'antic sistema, compost per dos funiculars i un carrilet.

El telefèric pot transportar tant viatgers com mercaderies i és un dels de més gran capacitat d'Europa: pot arribar a transportar fins a 25.000 kg de pes. Segons sembla, durant la construcció de la central va arribar a pujar un camió formigonera amb tota la seva càrrega!

Els bonics paisatges que envolten l'estany Gento van fer que cada vegada més més gent s'acostés fins a la zona per poder contemplar la seva bellesa. Per això, el 1991, la companyia propietària del telefèric va decidir obrir-lo al públic, malgrat que només ho fa durant els mesos d'estiu.

El recorregut consta de 692 metres de longitud, salvant un desnivell d'uns 384 metres. Avança a un ritme de 1 metre/segon, cosa que vol dir que tarda uns 12-15 minuts en fer el trajecte.

Actualment el telefèric funciona de juliol a setembre i fa quatre viatges al dia: dos de pujada (a les 9:00 i a les 15:00) i dos de baixada (a les 13:00 i a les 18:00). Excepcionalment, si hi ha passatge suficient per omplir almenys la meitat de la cabina (té capacitat per unes 60 persones), es fan altres viatges complementaris.

De fet, quan nosaltres el vam agafar de baixada al juliol, esperàvem el de les 18h, però com que érem força colla allà esperant, a les 17:20 aproximadament va fer un altre recorregut, cosa que no cal dir que ens va anar d'allò més bé, tot i que vam haver de pendre'ns a corre-cuita el refresc que acabàvem de demanar.

El carrilet de l'estany Gento era un ferrocarril de via estreta (60 cm.), començat a construir el 1912, del qual actualment se'n conserven les vies en gran part del seu recorregut (s'han tret les vies de dins dels quatre túnels per facilitar-ne l'accés) i consta com a via verda en la web de la Fundación de Ferrocarriles Españoles. Tenia un traçat d'uns cinc quilòmetres que unia l'estany Gento amb la cambra d'aigües de Cabdella (Cabdella o Capdella?), i servia per transportar materials per les preses i tots aquests sistemes hidroelèctrics que es van anar construint durant el segle XX.

La Central Hidroelèctrica reversible de Sallente és la més moderna de l'Estat, acabada de construir el 1985. S'anomena 'reversible' perquè pot bombar aigua des del llac inferior (Sallente) fins al superior (Gento), per així poder absorvir part de la producció elèctrica de la central en hores de baix consum.

És a dir, com que l'energia elèctrica no es pot emmagatzemar, durant les hores nocturnes, quan el consum d'electricitat disminueix, la central de Sallente rep l'energia sobrant produïda per les centrals d'Ascó i Vandellós (que no poden deixar de produir-ne contínuament). Aquesta energia s'utilitza per bombar l'aigua del pantà de Sallente fins a l'estany Gento, aigua que després accionarà novament les turbines per produir més electricitat durant les hores diürnes, moment de màxim consum elèctric.


Per a més informació:

http://www.trenscat.com/funis/gento_ct.html
http://www.viasverdes-ffe.com/viasv_htm/vv_vallfosca.htm
http://www10.gencat.net/probert/pdf/El%20carrilet%20de%20l'estany%20Gento1.pdf
http://www.pallarsjussa.net/pdfs/intineraris/01_gento_cat.pdf
http://es.wikipedia.org/wiki/Central_hidroel%C3%A9ctrica_reversible
http://www.iec.es/institucio/societats/SCGeografia/Scg9/Scg92/Scg92001/S9200111.htm

6 comentaris:

Jortx ha dit...

Veus com no m'inventava això de les hores de baix consum!

Si és que al final resulta que a les excursions de l'escola s'aprenien coses i tot!

Selene ha dit...

I durant les vacances també, que va ser gràcies a tu que vam descobrir tot això!

Gatsaule ha dit...

Potser si que estàs avorrida i tens ganes de començar classes....

Selene ha dit...

És el que té internet, que et pots dedicar a fer "investigació" sense moure't de la cadira!
El que fa l'avorriment i la vagància...

Anònim ha dit...

Suposso que has llegit "El segle de la llum" d'en Pep Coll, autor molt vinculat a la Vall Fosca; parla de forma novel·lada la construcció de les centrals, mol recomanable.

Selene ha dit...

No he llegit la novel·la, però des que fa un parell d'anys vaig anar a una conferència de l'autor que tinc ganes de llegir alguna cosa seva. A veure quan m'hi animo...